perjantai 13. kesäkuuta 2008

Paljonko extraa Sinä maksat kauppiaallesi

Useimmilla meistä on jonkin kaupparyhmän etukortti. On Plussaa, Bonusta, Ykkösbonusta ja ties mitä. Tavoitteena on tietysti saada asiakas keskittämään ostoksensa tietyn ryhmittymän kauppoihin tarjoamalla ostohyvitystä tyyliin "mitä enemmän meiltä ostat, sitä enemmän alennusta saat". Tähän asti kaikki ihan hyvin.  Mutta entä sitten, kun alat itse maksaa lisähintaa kauppiaallesi.

Puhun nyt virheellisistä hintamerkinnöistä. Aiemmin en juuri kiinnittänyt huomiota muutamien kymmenien senttien yliveloituksiin ostosten hinnoissa, mutta vuoden alusta aloin tarkistaa kuitit välittömästi ostosten teon jälkeen ja mikäli hinnoissa oli virheitä menin hakemaan oikaisua. Aloin myös pitää kirjaa hintavirheistä.

Perheemme käy tekemässä isommat ostokset pääsääntöisesti kerran viikossa ja käytämme kahta suurta eri ketjujen automarkettia. Molemmissa marketeissa on ollut erittäin harvinaisia ne kerrat, jolloin laskun loppusumma on ollut virheetön. Eniten yliveloituksia on tullut alennustuotteissa, joista kassa antaa normaalihinnan. Myös "kaksi tasarahalla" ostoksissa on hyvin usein virheitä. Eli kaksi tuotetta maksaa esimerkiksi neljä euroa, mutta niistä veloitetaan kuitenkin 2,39 euroa kappale. 

Paljonko sitten olisin maksanut ylihintaa tarkistamatta kuitteja. Vuoden alusta tähän päivään mennessä olen käyttänyt päivittäistavaraostoksiin 2036,98 euroa. Takaisin olen saanut 42,25 euroa eli tarkastamatta kuitteja olisin maksanut kauppiaalle noin 2,07 prosenttia ylimääräistä. Ei mikään valtava summa, mutta jos pari kertaa vuodessa näkisin tiellä 50 euron setelin, niin varmasti korjaisin sen talteen. Paljonko kauppias muuten saa ylimääräistä, jos vaikkapa vain yksi viidestä asiakkaasta korjauttaa virheen?
 

Ei kommentteja: